Η απέναντι όχθη
Του Βασίλη Καπετάνιου
Κυριακή πρωί ο παππούς καθόταν στην αγαπημένη του πολυθρόνα, έξω στο μεγάλο μπαλκόνι. Η πρόσφατη κακοκαιρία είχε ξηλώσει τα τεντόπανα και ένας λαμπερός χειμωνιάτικος ήλιος του κρατούσε συντροφιά. Το σώμα του είχε πάρει μια παράξενη στάση. Ο αριστερός του αγκώνας ακουμπούσε πάνω σε μια στοίβα από κυριακάτικες εφημερίδες και στα δάχτυλα κάπνιζε το αναμμένο αγαπημένο του πούρο. Το δεξί χέρι ακουμπούσε πάνω σε ένα δερματόδετο βιβλίο. Πάνω στο τραπέζι άχνιζε ο σκέτος ελληνικός καφές διαποτισμένος πάντα με μερικές σταγόνες ουίσκι για καρδιοπροστασία. Ο παππούς είχε χαθεί σε μια βουδιστική σιωπή, βλέποντας μέσα από τους καπνιστούς κύκλους το κάστρο στο Αργείτικο βουνό και το μοναστήρι της Παναγιάς από κάτω. Η σιωπή διακόπηκε όταν άκουσε την φωνή του εγγονού του από την αυλή .
-Παππού, κερνάς καφέ;
-Θα στον φτιάξω εγώ. (Φώναξε μέσα από την κουζίνα η γιαγιά. Της οποίας η ακοή όσο περνούσαν τα χρόνια όλο και πιο οξύτερη γινόταν.) Ο παππούς σου έχει χαθεί στις φαντασίες του πάλι.(Εκτός από την ακοή και η όραση της ήταν σε άριστη κατάσταση.)
-Παππού διακόπτω κάτι; ( Ρώτησε ο συνονόματος Πέτρος. Πρόσεξε τις άκοπες εφημερίδες. Παππούς και εγγονός κρατούσαν ένα μεγάλο αρχείο περιοδικών και αποκομμάτων, ιδιαίτερα χρήσιμο όπως έλεγαν και οι δυο όταν θα κατέρρεε το διαδίκτυο. Το βλέμμα του παππού ήταν ακόμα στις πολεμίστρες στο αργείτικο κάστρο σαν να έβλεπε κάτι. )
-Μια χαρά είμαι, κάτσε να τα πούμε. Αλλά, να ξέρεις Πετράν, τώρα κοντά στα τελευταία μου ήντα, είναι για μένα προσευχή να νοιώθω και τις πέντε αισθήσεις μου ταυτόχρονα.
-Τι εννοείς παππού;
-Να τώρα η όραση ήταν στο κάστρο, η ακοή στους ήχους από το ελαφρό αεράκι, η γεύση στην γουλιά από τον καφέ, η όσφρηση στην μυρουδιά από το πούρο και η αφή στην ψύχρα από το βοριαδάκι και έτσι όπως ακουμπώ τα χέρια μου πάνω στις εφημερίδες και το βιβλίο. Όταν νοιώθω και τις πέντε αισθήσεις μου ταυτόχρονα στην σιωπή παίρνω δύναμη. Άσε που παίρνει μπροστά και η φαντασία, να πάνω στους τοίχους του κάστρου έβλεπα να περνούν οι Μούσες ( και του χτυπά με νόημα το δερματόδετο βιβλίο της ελληνικής μυθολογίας που διάβαζε) και πίσω να τις κυνηγούν οι εξουσίες του Κυνουβουλίου το κυ με ύψιλον παρακαλώ.
-Εμένα με είδες πουθενά εκεί ψηλά ή με φάγανε οι εξουσίες; ( Είπε με γεροντικό νάζι η γιαγιά καθώς σέρβιρε τον καφέ στον εγγονό της.)
-Παππού τα είδες τα καινούργια μέτρα; (Έριξε μια ματιά ο Πέτρος πάλι στις κλειστές εφημερίδες).
-Μπα μόνο τους τίτλους κοίταξα, οι εξουσίες φυλάκισαν τις μούσες μας.
-Καλά χριστιανέ μου πόσο ουίσκι έριξες στον καφέ , τι είναι αυτά που λες; Άντε να μας φέρουν τις τέντες γιατί μου φαίνεται ότι σε βάρεσε ο ήλιος στο κεφάλι.
-Δυο σταγόνες για καρδιοπροστασία και δυο σταγόνες για την φαντασία, όσο για τον ήλιο να τον αφήσεις ήσυχο και να το σκεφτούμε αν θα ξαναβάλουμε τις τέντες.
-Αυτό μας έλλειπε τώρα!!!
-Για λέγε παππού τι ιστορία είναι αυτή με τις μούσες και τις εξουσίες;
-Να που λες, τώρα έχω αρχίσει να μελετώ την ελληνική μυθολογία ξανά, την βλέπω πιο ζωντανή με τα γεροντικά μου μάτια! Κάτι οι τίτλοι των εφημερίδων που διάβασα κάτι η μυθολογία κάτι το φευγιό μου στις αισθήσεις έφτιαξα μια φαντασία στο μυαλό μου. Ήταν που λες μια πολύ παλιά χώρα την κυβερνούσε το Κυνοβούλιο το κύ με ύψιλον παρακαλώ, σκυλοβούλιο . Τα παλιόσκυλα, πουλημένη ράτσα έπρεπε να συνεχίσουν την αφαίμαξη του λαού αλλά είχε φτάσει ο κόμπος στο χτένι. Έπρεπε να βρουν ένα τρόπο να περάσουν τα νέα μέτρα. Τότε στο υπουργείο οικονομικών ήταν ένα γιατρός, η ντροπή του Ασκληπιού. Αυτός πρότεινε στο Κυνοβούλιο τον τρόπο για να περάσουν τα νέα μέτρα. Σε κλειστή συνέλευση του Κυνοβουλίου πήρε τον λόγο.
-Κύριοι θα μου επιτρέψετε να χρησιμοποιήσω τις ιατρικές μου γνώσεις για να σας εξηγήσω πως θα εφαρμόσουμε τα νέα οικονομικά μέτρα. Όπως πολύ καλά κατανοείται τα μέτρα αυτά είναι μια συγκεκριμένη μορφή και θα εφαρμοστούν με συγκεκριμένες κινήσεις, δράσεις. Η αντίληψη της μορφής και της κίνησης, της δράσης στον άνθρωπο γίνεται μέσω των αισθήσεων. Αυτές μεταφέρουν στον εγκέφαλο τα σήματα ερεθίσματα από το εξωτερικό περιβάλλον και αυτός διαμορφώνει τις εικόνες – παραστάσεις. Η κοινή παραδοχή αυτών των παραστάσεων είναι η βάση της επικοινωνίας, η συνείδηση μας.
-Δηλαδή κύριε συνάδελφε ζητάτε να αλλάξουμε συνείδηση στους ανθρώπους;
-Αγαπητέ κύριε κάτι τέτοιο δεν γίνεται. Αλλά μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αποκτούν ατομική και συλλογική συνείδηση οι άνθρωποι. Αλλοιώνοντας τις αισθήσεις τους, τον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνουν τα ερεθίσματα από το περιβάλλον θα αλλάξουμε την ατομική και την συλλογική τους συνείδηση.
-Και πως μπορεί να γίνει αυτό κύριε Υπουργέ;
-Μόνο αν συλλάβουμε τους δημιουργούς των αισθήσεων .
-Τι Μούσες ;
-Ναι κύριοι τις Μούσες.
-Έτσι άνδρες της ΟΚΑ, Ομάδα Κυνοβουλευτικής Ασφάλειας με διακριτικό αλλά επιτακτικό τρόπο μετέφεραν στα υπόγεια του Κυνοβουλίου από τον Ελικώνα τις πέντε Μούσες των αισθήσεων, την Κλειώ, την Μελπομένη, την Ερατώ , την Ευτέρπη και την Θάλεια.
-Και δε μου λες άντρα μου, επειδή οδήγησαν τις Μούσες των αισθήσεων στον εγκλωβισμό διαιωνίστηκε η εξουσία των παλιόσκυλων;
-Βεβαίως και μπορώ να στο αποδείξω και ιατρικά και ιστορικά. Οι αισθήσεις μας είναι το πολυτιμότερο παράθυρο για να δούμε και να νοιώσουμε τον κόσμο. Όταν χαθούν όλες και μάλιστα όλες μαζί αρχίζει η κοινωνική απομόνωση, η αδυναμία επικοινωνίας, προσανατολισμού, δεν υπάρχει δυνατότητα αντίστασης.
-Παππού αυτό μου θυμίζει τα λευκά κελιά των Γερμανών , όπου η έλλειψη ερεθισμάτων τρέλαινε τους φυλακισμένους αγωνιστές.
-Ακριβώς, ακούς τα λέει και ο εγγονός σου. Αλλά εκείνος ο φανταστικός υπουργός οικονομικών των σκυλιών ήταν πανούργος γιατί ήξερε ότι μαζί με τις αισθήσεις φυλάκιζε και τον πολιτισμό και την ιστορία.
-Τώρα αυτό που κολλάει; (Ρώτησε με πραγματική απορία η γυναίκα του.)
-Εδώ ( της λέει και παίρνει το βιβλίο που διάβαζε, μια χαρτοπετσέτα διπλωμένη στην μέση εκτελούσε χρέη σελιδοδείκτη) . Η Κλειώ της ακοής ανακάλυψε την ιστορία και την κιθάρα. Η Ευτέρπη της γεύσης ανακάλυψε την διαλεκτική τα μαθήματα και διάφορα μουσικά όργανα. Η Θάλεια της αφής ανακάλυψε την κωμωδία την γεωμετρία την αρχιτεκτονική και την γεωργία. Η Μελπομένης της όρασης ανακάλυψε την τραγωδία την ρητορική και την μουσική μελωδία. Η Ερατώ της όσφρησης ανακάλυψε τα ερωτικά ποιήματα του γάμου. Αυτός ο πανούργος υπουργός φυλακίζοντας τις αισθήσεις φυλάκιζε και την πολιτισμική και ιστορική κληρονομιά του λαού, φυλάκιζε την συνείδηση της αντίστασης. Την ιστορία, τον πολιτισμό την αυθεντικότητα του τόπου σου πρέπει να την αισθάνεσαι. Την ιστορία για να την βιώσεις πρέπει να την νοιώσεις, να την αφουγκραστείς, να την μυρίσεις. Κατάλαβες Πετράν εδώ και χρόνια συστηματικά αλλοιώνουν τις αισθήσεις μας, αλλοιώνεται με συστηματικό τρόπο ο δρόμος για την δημιουργία της ατομικής και συλλογικής μας συνείδησης. Και δεν αλλοιώνεται μόνο η όραση και η ακοή από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Όσο πιο δυτικότροπα πιθηκάκια πάμε να γίνουμε αλλοιώνεται και η όσφρηση και η γεύση και η αφή μας. Εδώ και χρόνια πάψαμε να αγγίζουμε τα πράγματα σαν ‘Έλληνες , πάψαμε να γευόμαστε τον ελληνικό Λόγο, πάψαμε να οσφραινόμαστε την ελληνική Πράξη της Κοινότητας. (Στα μάτια του παππού φάνηκε ένα θυμωμένο βούρκωμα) . Δεν είναι η κρίση οικονομική όπως την λένε οι εφημερίδες, είναι κρίση των αισθήσεων , κρίση της συνείδησης μας απέναντι στην ιστορία και τον πολιτισμό που αρνηθήκαμε. …. Κρίση της ταξικής μας συνείδησης που αφήσαμε ενέχυρο στο μεγάλο πολυκατάστημα. Εμείς είμαστε οι Μούσες εμείς και τα σκυλιά. ( Ένα δάκρυ κύλησε τα ρυτιδιασμένα μάγουλα) .
-Εμένα πάντως μπορείς να με φωνάζεις που και που Ευτέρπη!!! (Του είπε η γιαγιά κοιτώντας τον πονηρά. Ξάφνιασε τον παππού και πέτυχε τον σκοπό της του πήρε την θλίψη.)
-Πως ;
-Αυτή δεν ήταν της γεύσης;
-Ναι.
-Θα σας φτιάξω κάτι μεζεδάκια για το ούζο και θα αναστηθούν όλες οι Μούσες σήμερα!!!
Τα γέλια τους αλάφρυναν την βαριά ατμόσφαιρα, ο ήλιος ξεγελώντας ένας σύννεφο δυνάμωσε το φως του.