Σύγχρονη τέχνη ή ανοησία; Ο Γάλλος φωτογράφος Ζεράλντ Μπρούνο είχε τη φαεινή ιδέα να μπει στο αρχαιολογικό μουσείο του Ρήγιου της Καλαβρίας στη νότια Ιταλία, και να ντύσει με λεοπάρ στριγκάκι, ροζ φτερά και νυφικά πέπλα, δύο αρχαία αγάλματα που τυχαίνει να έχουν και σχέση με το Άργος. Πρόκειται για τα πασίγνωστα ελληνικά αγάλματα των «Πολεμιστών του Ριάτσε», έργα που αποδόθηκαν κατά άλλους στο σπουδαίο γλύπτη Φειδία ή τον δάσκαλο του Αγελάδα από το Άργος.
Η φωτογράφηση έλαβε χώρα τον περασμένο Δεκέμβρη αλλά οι εικόνες αναρτήθηκαν στο ίντερνετ μόλις την περασμένη εβδομάδα. Ο Μπρουνό, ο οποίος δηλώνει μαθητής του Άντι Γουόρχολ, εμπνευστή της «ποπ άρτ», θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό στέλνει ένα δυνατό μήνυμα ανανέωσης και μάχεται τις προκαταλήψεις! Με αυτή την άποψη δεν συμφωνεί η έφορος αρχαιοτήτων της Καλαβρίας, που απαντά ότι «πρόκειται για σαφές ολίσθημα» και προσθέτει ότι ο Γάλλος φωτογράφος δεν είχε πάρει επίσημη άδεια από κανέναν γι’ αυτές τις πόζες.
Τα δύο χάλκινα αγάλματα βρέθηκαν τυχαία από έναν ψαροντουφεκά πριν από 42 χρόνια, στις 16 Αυγούστου 1972 στο βυθό της Αδριατικής. Είναι από τα ελάχιστα αυθεντικά αρχαιοελληνικά χάλκινα αγάλματα που σώζονται ακέραια, καθώς τα περισσότερα έπεφταν θύμα κάποιου χυτηρίου λόγω του ότι ο χαλκός αποτελούσε πολύτιμο μέταλλο. Πρόκειται για πρωτότυπα αρχαιοελληνικά έργα του πρώιμου κλασσικού ρυθμού από τον 5ο αιώνα π.Χ. και μάλιστα τα δύο υπερφυσικά αγάλματα αποκαλύπτουν εξαιρετικές λεπτομέρειες, όπως ασημένιες βλεφαρίδες, χείλη και θηλές στήθους από χαλκό, ασημένια δόντια και ένθετα μάτια από ελεφαντόδοντο και γυαλί.
Τα επίμαχα αγάλματα φέρεται πως βρίσκονταν στην Αγορά του αρχαίου Άργους, χύθηκαν σε Αθηναϊκό εργαστήριο του 5ου αιώνα π.Χ., ενώ η προέλευση του μετάλου είναι από το Άργος. Τα πρόσωπα δεν γνωρίζει κανείς με βεβαιότητα ποιους απεικονίζουν, αλλά το πιο πιθανό είναι να πρόκειται για τους ήρωες Τυδέα και Αμφιάραο, δύο από τους πολεμιστές που στρατολόγησε ο Πολυνείκης όταν ξεκίνησε από το Άργος για να επιτεθεί στη Θήβα, στην τραγωδία του Αισχύλου Επτά επί Θήβαις. Ο Τυδέας, ήταν αυτός ο οποίος έφαγε το μυαλό του αντιπάλου του, ο οποίος τον είχε πληγώσει θανάσιμα, πράγμα που εξηγεί την έμφαση στα δόντια. Από την άλλη ο Αμφιάραος ήταν μάντης, και γι’ αυτό απεικονίζεται με μάτια διάπλατα ανοιχτά.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος μεταφοράς τους από το Εθνικό Μουσείο στο Palazzo Campanella το 2009: