Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου σώζει τον Ιταλικό Πολιτισμό !
Το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας ανακήρυξε προσφάτως το θεατρικό αρχείο της Socìetas Raffaello Sanzio «μείζονος ιστορικού ενδιαφέροντος», τα διατηρητέα τεκμήρια του οποίου μαρτυρούν τη δραστηριότητα ενός από τους πιο σημαντικούς θιάσους της διεθνούς καλλιτεχνικής πρωτοπορίας [Ministero dei beni e delle attività culturali e del turismo, Soprintendenza Archivista dell’Emilia-Romagna, Prot.n. 2152-24.08.2015].
Η αναγνώριση αυτή ήταν καρπός της εργασίας του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Προγράμματος ARCH: Αρχειακή Έρευνα και Πολιτιστική Κληρονομιά. Το θεατρικό αρχείο της Socìetas Raffaello Sanzio. Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου συμμετέχει ως βασικός ερευνητικός ετέρος εκπροσωπούμενο από την λέκτορα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Έλενα Παπαλεξίου (κύρια ερευνήτρια) και ερευνητική ομάδα αποτελούμενη από τις φοιτήτριες Ελπίδα Κομιανού, Λουίζα Νικολάου, Σταυρίνα Στεκόγλου, Παρασκευή Δαμάλα, Ασημίνα Ξυλά και Χριστίνα Θεμελή.
Το Πρόγραμμα αυτό έχει αναπτυχθεί σε δύο φάσεις: ξεκίνησε το 2012 από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, ως ερευνητικό πρόγραμμα μεγάλου μεγέθους, με επιστημονική υπεύθυνη την Αύρα Ξεπαπαδάκου (λέκτορα του Τμήματος Φιλολογίας) και κύρια ερευνήτρια την Έλενα Παπαλεξίου συνεχίστηκε ως μέρος της δράσης Αριστεία ΙΙ, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών με επιστημονική υπεύθυνη την καθηγήτρια και Πρόεδρο του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, Άννα Ταμπάκη. Κατά τη δεύτερη φάση συνεργάστηκαν εξειδικευμένοι/ες ερευνητές και ερευνήτριες από την Ακαδημία Αθηνών, τα Πανεπιστήμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Κρήτης και Πελοποννήσου, το Χαροκόπειο, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Stanford University και τη Σορβόννη, καθώς και ειδικοί επαγγελματίες από τον χώρο της αρχειονομίας, της ανάπτυξης ψηφιακών εφαρμογών, του εικαστικού σχεδιασμού και της επικοινωνίας. Το Πρόγραμμα ARCH συνεχίζεται δυναμικά, ενώ οι εργασίες του πραγματοποιούνται στην Ιταλία, την Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Χάρις στο ερευνητικό πρόγραμμα ARCH, έχουν ήδη ταξινομηθεί, καταγραφεί και ψηφιοποιηθεί 134.000 τεκμήρια. Πολλά δημοσιεύματα στον ιταλικό Τύπο εξαίρουν την ιδιαίτερη εθνική σημασία του αρχείου της Socìetas Raffaello Sanzio και αναφέρονται στο αξιέπαινο γεγονός ότι αναδείχθηκε μέσα από το πολύτιμο έργο της ελληνικής ερευνητικής ομάδας ARCH.
Το αρχείο φυλάσσεται στην ιταλική πόλη Τσεζένα, στο θέατρο Comandini, όπου βρίσκεται και η έδρα της Socìetas Raffaello Sanzio. Πρόκειται για μία πολιτιστική συλλογή, η οποία μαρτυρεί την καλλιτεχνική δραστηριότητα της ομάδας από την ίδρυσή της στις αρχές της δεκαετίας του 1980 μέχρι σήμερα: εκατοντάδες κιβώτια που κρύβουν μέσα τους την ιστορία του σύγχρονου θεάτρου, σε μορφή σχεδίων, σεναρίων, θεωρητικών κειμένων, αφισών, τετραδίων σκηνοθεσίας, προγραμμάτων, ημερολογίων, αλληλογραφίας, φωτογραφιών, βίντεο και δημοσιευμάτων.
Τα μέλη του θιάσου Claudia Castellucci, Romeo Castellucci και Chiara Guidi συνεχίζουν ακατάπαυστα την καλλιτεχνική δραστηριότητα σε πάνω από 55 χώρες.
Ιδιαιτέρως ο Romeo Castellucci έχει αναγνωριστεί σε όλον τον κόσμο ως ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες των ημερών μας, έχοντας πολλές φορές διακριθεί για το πολυσχιδές του έργο. Προσφάτως ανακηρύχθηκε Σκηνοθέτης της Χρονιάς για το 2014 από το έγκριτο γερμανικό περιοδικό Opernwelt για την παράσταση Ορφέας και Ευρυδίκη που ανέβηκε στο Φεστιβάλ της Βιέννης, τού απενεμήθη ο Χρυσός Λέων της Βενετίας για του σύνολο του έργου του το 2013, και αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Μπολόνιας το 2014.
Εκτός από τη σημαντική της πορεία στο χώρο της έρευνας και τεκμηρίωσης του θεατρικού αρχείου της Socìetas Raffaello Sanzio, η Ερευνητική Ομάδα ARCH διακρίθηκε τον τελευταίο χρόνο για τις δράσεις της, που απευθύνονταν στο ελληνικό κοινό και στους ερευνητές του θεάτρου. Αξίζει να αναφερθεί το Εργαστήριο της Claudia Castellucci με άξονα το χορό Ρυθμικές Ασκήσεις των Αθηνών, που πραγματοποιήθηκε πέρυσι στο Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν, το Αφιέρωμα στο έργο του Romeo Castellucci που συνδιοργανώθηκε με το Φεστιβάλ Αθηνών και τη Συνομιλία του σκηνοθέτη με το κοινό, το Εργαστήριο και τη διάλεξη της Chiara Guidi με τίτλο Μεταξύ Παιδικής Ηλικίας και Ανθρώπινης Φωνής. Αχ, Καημένε μου Ηθοποιέ που επικεντρώθηκαν στο παιδικό θέατρο και τη φωνή του ηθοποιού. Τέλος, η διάλεξη της γαλλίδας καθηγήτριας θεατρολογίας Sophie Lucet στο Βουλευτικό Ναυπλίου με τίτλο Καταγράφοντας τη δημιουργική διαδικασία στην ψηφιακή εποχή: Η κατασκευή της παράστασης, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Ναύπλιο, σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.