Βουστροφηδόν αλλά με ανοιχτά τα μάτια…
Κυριακή πρωί, μυρωδάτα σύννεφα από το καφέ καϊμάκι ελληνικού καφέ στις δυο μεγάλες κούπες έφευγαν με σιωπηρά αχνιστά μηνύματα προς το αργείτικο κάστρο. Ο παππούς ετοίμασε τους κυριακάτικους καφέδες και περίμενε τον παρέα του. Ήξερε ότι θα λειτουργούσε εκείνο το βαθύ διεισδυτικό άρωμα δίνοντας τα απαραίτητα οσφρητικά μηνύματα στον συνονόματο εγγονό.
Χωρίς να ανταλλάξουν κουβέντα, ο εγγονός ανέβηκε στο μπαλκόνι του πάνω ορόφου για την καθιερωμένη κυριακάτικη κουβέντα με τον παππού. Οι κυριακάτικες εφημερίδες είχαν περάσει το πρώτο βασικό χειρουργείο ανάγνωσης, επιλογή μόνο των υπό αρχειοθέτηση σελίδων.
Ο Πετράν πρόσεξε ότι ο παππούς αντί να κόβει η να διαβάζει σελίδες σχεδίαζε κάτι πάνω σε λευκό χαρτί. Παρά τα ενενήντα του ο παππούς ήταν ακόμα μαθητής, πάντα δίπλα του ένα κομμάτι λευκό χαρτί για να σημειώσει κάποια άγνωστη λέξη, κάποια διεύθυνση στο διαδίκτυο, κάποιο θέμα να ψάξει στην βιβλιοθήκη του.
-Παππού το ρίξαμε στην ζωγραφική τώρα;
-Όχι ετοιμάζω το σχόλιο της ημέρας με όλα τούτα τα τρελά που διαβάζω.
-Έχεις κάποιο γενικό πολιτικό συμπέρασμα;
-Και συμπέρασμα για την πολιτική νόσο αλλά και την θεραπευτική μέθοδο για να το αντιμετωπίσουμε.
-Και ποια είναι η πολιτική νόσος ; ( Ρώτησε η γιαγιά η οποία ακλουθώντας το οικογενειακό κυριακάτικο πρωτόκολλο έφερε και τα κουλουράκια και τα γλυκάδια του καφέ.)
-Φλοιώδης πολιτική τύφλωση.
-Μπορώ να το έχω σε πιο λαϊκή έκδοση παρακαλώ η θέλετε να μιλάτε οι δυο σας μόνο με τις επιστημονικούρες σας.
-Λοιπόν ο ινιακός λοβός είναι στο πίσω μέρος του εγκεφάλου, θεωρείται ότι είναι ο τελευταίος λοβός που αναπτύχθηκε. Σύμφωνα με κάποιους θεωρητικούς είναι και το τελευταίο εξελικτικό στάδιο του ανθρώπου. Ο άνθρωπος από ένας οργανισμός σε διαρκή εξέλιξη νευροβιολογική με την λειτουργικότητα του ινιακού λοβού έπαψε να αναπτύσσει νέα αισθητήρια δεδομένα,.
-Και γιατί φρέναρε αυτός ο μικρός λοβός την πως την είπες εξέλιξη του ανθρώπου;
-Γιατί ο άνθρωπος «είδε». Ο ινιακός λοβός είναι υπεύθυνος για την όραση, δεν βλέπουμε με τα μάτια αλλά με τον εγκέφαλο. Όταν ο άνθρωπος λειτουργικά είδε, απόκτησε συνείδηση, κυριολεκτικά όπως το λέει η ελληνική γλώσσα , απέκτησε κοινή όραση και ταυτόχρονα υπεροχή απέναντι στην φύση. Σε αυτή την κατάσταση έκανε και την πρώτη πράξη ελευθερίας, προσπάθησε να αυτονομηθεί και έχασε την παραδείσια ευδαιμονία της Σχέσης εν εξελίξει. ( Η γιαγιά πήρε ένα θυμωμένο βλέμμα απορίας το οποίο αποκωδικοποίησε οπτικά αμέσως ο παππούς.) Αλλά αυτό θα το κουβεντιάσουμε άλλη φορά! Αυτό το μικρό τμήμα του ανθρώπινου εγκεφάλου έχει θεμελιώδη σημασία για την εξέλιξη αλλά και συμπεριφορά του. Το καταλαβαίνουμε πολύ εύκολα από τις απώλειες που προκαλούν οι βλάβες στον συγκεκριμένο λοβό. Μια ιδιαίτερα σημαντική παθολογική κατάσταση είναι η φλοιώδης τύφλωση. Τα άτομα αυτά διατηρούν σε φυσιολογική λειτουργικότητα τους οφθαλμούς, τα ανακλαστικά της κόρης και τις περισσότερες κινήσεις των ματιών. Αλλά αφού είναι χαλασμένο το οπτικό κέντρο , δεν αντιλαμβάνονται και δεν συνειδητοποιούν τι βλέπουν. Κοιτάνε σωστά αλλά δεν Βλέπουν, και έχουν βαθμιαία μεγάλες απώλειες σε νοητικό και ψυχικό επίπεδο . Σε πολιτικό επίπεδο μιλάμε για φλοιώδη πολιτική τύφλωση που αναγκάζει τον λαό σε μια καταπιεστική βουστροφηδόν πορεία με επιβαλλόμενες παρωπίδες.
-Μέχρι την τύφλωση το κατάλαβα και συμφωνώ μαζί σου. Που ταιριάζει η πορεία των βοδιών με την πολιτική κατάσταση.
-Ταιριάζει αλλά δεν πρόσεξες μια λέξη, βουστροφηδόν με παρωπίδες. Σε αυτή την κατάσταση ο άνθρωπος και δεν βλέπει και δεν μπορεί να σχετιστεί με τους άλλους σαν πολίτης αν επιλέξει την μετοχή στην κοινότητα.
-Και τι είναι αυτό το βουστροφηδόν.
-Επίρρημα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, γιαγιά.
-Α μάλιστα τώρα κατάλαβα!
-Ήταν ένας ιδιαίτερος τρόπος γραφής με εναλλασσόμενη φορά. Το χέρι έκανε μια κίνηση ίδια με εκείνη των βοδιών στο όργωμα. Κινούνταν από δεξιά προς τα αριστερά και μετά ανάστροφα. Με τον ίδιο τρόπο έκαναν ανάγνωση αλλά με τα μάτια ανοιχτά! Η βουστροφηδόν πορεία είναι η πολιτική που ακολουθούν για τον λαό. Τον έχουν δεμένο στο άρμα της πιο άγριας εκμετάλλευσης. Σέρνει το δικό του αλέτρι, οργώνει την δική του γη, ο ιδρώτας χύνεται ποτάμι αλλά δεν κερδίζει τίποτα. Στο τέλος της χρονιάς χρωστά και το αλέτρι και την σοδειά και το χωράφι του κόπου του. Ο μόνος τρόπος για να τον ελέγχουν είναι οι παρωπίδες.
-Τώρα το κατάλαβα, ενώ ο λαός έχει φυσιολογική όραση και φυσιολογικό λοβό εκεί πίσω που είπες, μέσα στα σκοτάδια των μαύρων παρωπίδων ούτε κοιτάζει, ούτε βλέπει, ούτε συνειδητοποιεί την αδικία αλλά ούτε και την δύναμη του.
-Ακριβώς αυτή είναι η τεχνική των εξουσιών, με παρωπίδες, με προβαλλόμενο τον φόβο από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας κρατούν τον λαό σε υποταγή. Αλλά χρησιμοποιούν και περίτεχνα την τυφλή βουστροφηδόν πορεία. Ξεκινάνε να οργώνουν το χωράφι από αριστερά προς τα δεξιά. Στο τέλος της δεξιάς πορείας είναι έντονη η κούραση του λαού, παρά τα σκοτάδια που ζει αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι κάτι δεν πάει καλά. Πολύ απλά οι πραγματικές εξουσίες αλλάζουν αφέντη και τάζουν στον λαό μια πορεία από τα δεξιά προς τα αριστερά. Μήπως σου θυμίζει τίποτα αυτό από την πολιτική κατάσταση στην πατρίδα μας; Δέσμιος σε ψέματα, ένας λαός χωρίς όραση, χωρίς πατριωτική και ταξική συνείδηση, κάνει τυφλές διαδρομές από δεξιά προς τα αριστερά και αντίστροφα. Παρατεταμένη μαύρη σκοτεινή πορεία επηρεάζει και τα μάτια και την λειτουργικότητα του ινιακού λοβού. ( Ο εγγονός πήρε από τα χέρια του παππού το σχέδιο που είχε φτιάξει, ένα μεγάλο χαμόγελο σχηματίστηκε στο πρόσωπο του.
-Αν ο λαός μέσα από την παιδεία και τον πολιτισμό ανοίξει τα μάτια του , αν αποκτήσει πατριωτική και ταξική συνείδηση, με ένα ενεργό ινιακό λοβό θα δει την θέση του στην ιστορική συνέχεια. Θα ανακαλύψει την δύναμη του θα ζητήσει νέους τρόπους παραγωγής και οργάνωσης. Θα ιεραρχήσει τον συλλογικό του βίο με άλλες αξίες. Κάνοντας με ανοικτά τα μάτια μια βουστροφηδόν ανάγνωση αυτών που τον ανάγκασαν να δει ως πραγματικότητα τότε η επιβαλλόμενη πραγματικότητα ανα-στρέφεται και ανα- τρέπεται.
-Τελικά μια ο παππούς σου μια εσύ εκεί που πάω να πιάσω τον τρόπο που αναλύεται τα πράγματα με μπερδεύεται.
-Να γιαγιά πάρε να δεις. (Δίνε το σημείωμα στην γιαγιά.) Βλέπεις ένας άνθρωπος είναι δυστυχισμένος, είναι απογοητευμένος, σαν μονόδρομο του προσφέρουν τον ευρωπαϊκό μονόδρομο και το ευρώ. Αφού με την θέληση του μπει μέσα στην φυλακή του κεφαλαίου, δάνεια, τράπεζες και άλλα κόλπα γίνεται ευτυχισμένος. Και όχι μόνο αυτό αλλά τον έπεισαν ότι για να έχει μια κερδοφόρα δυτική πορεία , από τα δεξιά προς τα αριστερά το πρώτο αυλάκι που λέγαμε για το όργωμα , έπρεπε να διαλύσει τις αυτόνομες κοινότητες έτσι όπως μας έφτασαν μέχρι τα χρόνια της τουρκοκρατίας και να περάσει στην αντιπροσωπευτική δημοκρατία. Σωστά τα πάω παππού;
-Άριστα , ανάβω και ένα πουράκι να σε απολαύσω.
-Ευκαιρία έψαχνες κακομοίρη μου δεν θυμάσαι τι είπε ο γιατρός ;
-Θυμάμαι αλλά ξεχνάς ότι πήγα τον προηγούμενο μήνα στην κηδεία του! Η έλλειψη χαράς σκοτώνει όχι το καημένο το πουράκι.
-Λοιπόν γιαγιά για να τελειώσουμε με την βουστροφηδόν ανάγνωση. Αν ο απλός κόσμος ανοίξει τα μάτια του θα καταλάβει την αλήθεια και τα ψέματα.
-Για κάτσε να το δω καλύτερα. ( Η γιαγιά κοιτάει με προσοχή το σκίτσο του παππού.) Νομίζω και εγώ που είμαι λίγο χαζή το κατάλαβα. Θα διαβάσω το μήνυμα από δεξιά προς τα αριστερά, ανάστροφα. Οι άνθρωποι μέσα στην αυτάρκεια τους και στις λιγότερες επιθυμίες ήταν ευτυχισμένοι. Κάποιοι αλλοίωσαν την όραση τους και τους έφτιαξαν ψεύτικες ανάγκες. Αυτές οι ψεύτικες ανάγκες δεν ήταν δυνατόν να ικανοποιηθούν με τις δυνατότητες που ζούσαν. Με αλλοιωμένες τις εγκεφαλικές τους λειτουργίες δέχθηκαν να μπουν στην φυλακή του ευρωπαϊκού χρηματοπιστωτικού μηχανισμού . Κατέληξαν φυλακισμένοι και δυστυχισμένοι για ανάγκες που δεν ήταν πραγματικές αλλά εικονικές. Πως τα λέει και εκείνα τα επαναστατικά ο παππούς σου, ο φετιχισμός του εμπορεύματος είναι η πρώτη κλοπή.
-Μπράβο γιαγιά, διαβασμένη σε βρίσκω.
-Εξήντα πέντε χρόνια μαζί του, κάτι έμαθα και εγώ.
-Όσο για το σχόλιο και αυτό είναι κατανοητό. Αφήσαμε τον τρόπο των κοινοτήτων και δεχτήκαμε το δυτικό μοντέλο των αντιπροσώπων. Από την αυτοοργάνωση και την αυτάρκεια στην δουλική αντιπροσωπευτική δημοκρατία… των ξένων δανείων. Αν αντισταθούμε στα αντιπροσωπευτικά μοντέλα εξουσίας, ανοίγοντας ξανά τα μάτια μας στην σωστή όραση θα αναζητήσουμε τις ρίζες μας το δρόμο των κοινοτήτων . Βασική προϋπόθεση είναι αν αρνηθούμε το σκοτάδι των παρωπίδων, να ενεργοποιήσουμε τον ινιακό λοβό, αποκτώντας πατριωτική ταξική και πολιτισμική συνείδηση θα βρούμε την δύναμη να διεκδικήσουμε την γη μας και τον ιδρώτα μας…… Αν δεν ανοίξεις τα μάτια σου, αν δεν μπορείς να διαβάσεις το μήνυμα και από την ανάστροφη πορεία του, εκεί που είναι κρυμμένη η φρικτή απελευθερωτική αλήθεια, τότε μόνο απελπισμένες βίαιες κινήσεις θα κάνεις όσες ακριβώς θέλει ο μαστιγωτής σου για να στρίψεις στο επόμενο αυλάκι…