Συνέδριο για τα επαιτικά τάγματα στο Ναύπλιο
Ένα σημαντικό πενθήμερο Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Τα επαιτικά τάγματα στην ανατολική Μεσόγειο: Τέχνη, αρχιτεκτονική και υλικός πολιτισμός (13ος-16ος αι.)», διοργανώνεται σήμερα στο Βουλευτικό από το Κέντρο Έρευνας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης της Ακαδημίας Αθηνών, στο Ναύπλιο (19-23 Απριλίου 2017) σε συνεργασία με τον Δήμο Ναυπλιέων και τον ΔΟΠΠΑΤ.
Ο κύριος σκοπός αυτού του συνεδρίου είναι να εξερευνήσει μία σχετικά άγνωστη και παραγνωρισμένη πτυχή του Μεσαίωνα στην ανατολική Μεσόγειο. Παρά το γεγονός ότι έχει γίνει εκτεταμένη έρευνα σχετικά με την ιστορία, την θεολογία και τον υλικό πολιτισμό των επαιτικών ταγμάτων στην Δυτική Ευρώπη, και ιδιαίτερα την Ιταλία, οι δραστηριότητές τους στην ανατολική Μεσόγειο και εντεύθεν έχουν μέχρι στιγμής ελάχιστα μελετηθεί.
Το συνέδριο διαρκεί 5 μέρες, ξεκινώντας από σήμερα Τετάρτη, 19 Απριλίου μέχρι και την Κυριακή, 23 Απριλίου. Οι πρώτες τέσσερεις μέρες είναι αφιερωμένες σε ειδικές ανακοινώσεις διάρκειας 20 λεπτών. Τις τρεις πρώτες μέρες έχει προγραμματιστεί μία 45λεπτη εισήγηση, η οποία θίγει γενικότερα ζητήματα και θέτει ερωτήματα προς συζήτηση. Το απόγευμα της προτελευταίας μέρας έχει οργανωθεί μία στρογγυλή τράπεζα με 7 εισηγητές, η οποία λαμβάνει χώρα στο Kέντρο Ελληνικών Σπουδών του Xάρβαρντ. Την τελευταία μέρα οι σύνεδροι θα επισκεφθούν μνημεία της περιοχής, όπως η Αγία Μονή στο Ναύπλιο και η Παναγία στο γειτονικό χωριό του Μέρμπακα, το νέο Βυζαντινό Μουσείου Πελοποννήσου στο Άργος καθώς και τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Κορίνθου.
Στο συνέδριο μεταξύ άλλων συμμετέχουν 55 εξέχοντες επιστήμονες αλλά και νέοι ερευνητές από 13 διαφορετικές χώρες έχουν δηλώσει συμμετοχή. Οι χώρες προέλευσης των ομιλητών περιλαμβάνουν, εκτός από την Ελλάδα και την Κύπρο, τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, την Βρετανία, την Γαλλία, την Γερμανία, την Ολλανδία, την Πολωνία, το Ισραήλ, την Κροατία, την Τουρκία, την Ισπανία και την Ελβετία.
Επαιτικά τάγματα ονομάστηκαν μοναστικά τάγματα των οποίων βασική αρχή ήταν η αποποίηση κάθε περιουσίας (ατομικής ή συλλογικής) και η εναπόθεση της επιβίωσής στους στην επαιτεία.