Ο Τζίμης τίμησε το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και τον ρόλο του
Μπορεί οι περισσότεροι να περίμεναν να παρακολουθήσουν τη γνωστή και ιδιαίτερη σάτιρα του Τζίμη Πανούση στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, όπου ο δημοφιλής τραγουδοποιός και ηθοποιός – γνωστός για τον καυστικό και αθυρόστομο στίχο του – υποδύθηκε τον Τρυγαίο, όμως η Ειρήνη του Αριστοφάνη που παρουσιάστηκε την Παρασκευή και επαναλαμβάνεται σήμερα, είναι μια ποιοτική παράσταση.
Ο Τζίμης Πανούσης τίμησε το Αρχαίο Θέατρο και τον ρόλο του, δίπλα στην Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του διεθνούς φήμης μαέστρου Γιώργου Πέτρου, εκπλήσσοντας ευχάριστα ακόμα και τους «καχύποπτους» από τους θεατές, δίνοντας βέβαια παράλληλα με μέτρο, το προσωπικό του στίγμα.
Και μπορεί ο ίδιος ο Πανούσης να είχε υποσχεθεί σε συνέντευξή του ότι θα γίνει η Επίδαυρος Eurovision, όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αφού παρουσιάστηκε μια καθ΄ όλα ποιοτική παράσταση στο Αργολικό Θέατρο.
Ίσως αν η διάρκεια του έργου ήταν λίγο μικρότερη και κάποια σημεία δεν πλάτειαζαν, θα ήταν λιγότερο κουραστικά για μέρος του κοινού.
Κλασικό σκηνικό δεν υπήρχε, όμως ήταν εντυπωσιακό το σκηνικό που άλλαζε ψηφιακά μέσα στο χώρο, με το projection mapping που δημιούργησε ο Στάθης Μήτσιος, εισάγοντας το εικονικό περιβάλλον στην Επίδαυρο και δένοντάς το σωστά με τις ανάγκες της παράστασης. Όπως είχε πει ο ίδιος σε παλιότερη συνέντευξή του «Δίνω μία “κινηματογραφική” αίσθηση στην εικαστικότητα και στην ροή του έργου που έχει σαν αποτέλεσμα αυτό να εκλαμβάνεται σαν μία σύγχρονη θεατρική αισθητική». Κάτι που το κατάφερε ακόμα και μέσα στον Ιερό χώρο της Επιδαύρου.
Το Εθνικό Θέατρο ανέθεσε στον σπουδαίο συνθέτη Νίκο Κυπουργό τη μουσική σύνθεση και στον ταλαντούχο νέο συγγραφέα Δημοσθένη Παπαμάρκο το λιμπρέτο για τη δημιουργία μιας μουσικής παράστασης που βασίζεται στην Ειρήνη του Αριστοφάνη. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο καταξιωμένος σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης. Και όλοι ανταποκρίθηκαν όπως αρμόζει στο ρόλο τους.
Η Ειρήνη παρουσιάστηκε στα Μεγάλα Διονύσια το 421 π.Χ., αποσπώντας το δεύτερο βραβείο, λίγες μόλις ημέρες πριν από τη σύναψη της Νικίειας Ειρήνης, που συνοδευόταν από ελπίδες για το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου. Αυτή ακριβώς η εύθραυστη, όπως αποδείχθηκε, ισορροπία μεταξύ του πολέμου και της ειρήνης, το ηρακλείτειο ρητό «Πόλεμος πάντων μεν πατήρ εστί» και το ακανθώδες ερώτημα κατά πόσο η ειρήνη είναι συνώνυμο της ευτυχίας και της αρετής εμπνέουν τους συντελεστές της ιδιαίτερης αυτής παράστασης.
Η παράσταση επαναλαμβάνεται και σήμερα Σάββατο στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Άκης Γκάτζιος