Η Κατερίνα Μπεκιάρη εκθέτει τις γκραβούρες της στο Βουλευτικό
Πέρασαν 4 αιώνες από τότε που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Γερμανία η πρώτη γκραβούρα. Από τον 16ο αιώνα μέχρι σήμερα οι τεχνικές απεικόνισης άλλαξαν ραγδαία και με επαναστατικές τεχνικές και μεθόδους. Από τη ζωγραφική στη φωτογραφία και από την χαρακτική στην ηλεκτρονική αναπαραγωγή, ο δρόμος που διανύθηκε είναι μεγάλος και γεμάτος όμορφες εκπλήξεις. Η γκραβούρα (από το γαλλικό gravure) αποτέλεσε τον 16ο αιώνα μια επανάσταση στις τεχνικές απεικόνισης καθώς η εξέλιξή της ανέτρεπε την κυριαρχία της ζωγραφικής. Οι ανάγκες εικονογράφισης των βιβλίων ήταν εκείνες που έδωσαν τη δυνατότητα μιας νέας τεχνικής που έμελλε να εκφράσει ένα σημαντικό καλλιτεχνικό ρεύμα και να μας χαρίσει εικόνες που μόνο η φαντασία θα μπορούσε να αναπλάσει και να ξεχωρίσει από το κείμενο. Η ταχύτατη εξέλιξη των τεχνικών έβαλε, με τη σειρά της, τη γκραβούρα στις εκθέσεις των μουσείων και σήμερα αποτελεί έργο τέχνης με μεγάλη αξία και ένα ιδιαίτερο κοινό που χαίρεται να τις συλλέγει.
Εκείνο που δεν άλλαξε η ραγδαία εξέλιξη των τεχνικών απεικόνισης είναι η καλλιτεχνική διάθεση του δημιουργού, η εσωτερική έκφραση που καθρεφτίζεται στο έργο του και κυρίως η αγάπη με την οποία επενδύεται το έργο… ακόμη και όταν πρόκειται για αντίγραφο! Το Ναύπλιο και γενικότερα η Αργολίδα έχουν την τύχη της προτίμησης από τους καλλιτέχνες και τους περιηγητές που θέλησαν να αποτυπώσουν τις ομορφιές του τόπου με λέξεις και εικόνες. Αλλά και οι σύγχρονοι καλλιτέχνες αναζητούν να αναδείξουν έργα και τεχνικές, μέσα από το προσωπικό τους έργο και τις ευαισθησίες τους.
Η Κατερίνα Μπεκιάρη ανήκει σ’ εκείνους τους «σιωπηλούς» καλλιτέχνες, τους «αθέατους» της αστικής καθημερινότητας, που όμως την εμπλουτίζουν με ένα έργο σημαντικό, γεμάτο ευαίσθητες ματιές στην πόλη και τους ανθρώπους της. Συμμετέχει συχνά με έργα της σε δημόσιες, ανοικτές κυρίως εκθέσεις, εκθέσεις δρόμου, όπου οι άνθρωποι, ντόπιοι ή ξένοι, έρχονται σε άμεση επαφή με τις καλλιτεχνικές της ευαισθησίες και τις μοιράζονται. Αυτή τη φορά η Κατερίνα Μπεκιάρη ξεκίνησε μια μεγάλη περιήγηση σε μέρη οικεία κοιτάζοντάς τα με έναν άλλο διερευνητικό τρόπο, που απαιτεί διάλογο για την καλλιτεχνία και φαντασιακή αναζήτηση όσων, πριν από εκείνη, είχαν προσπαθήσει τις ίδιες διαδρομές. Το αποτέλεσμα είναι μια εξαιρετική σειρά από γκραβούρες-αντίγραφα έργων και παλαιών φωτογραφιών που αποτυπώνουν ματιές από τις χιλιάδες διαδρομές των καλλιτεχνών, των περιηγητών, των ανθρώπων της πόλης, στα σοκάκια και τις πλατείες της, στα κάστρα και τις γειτονιές της.
Η Κατερίνα Μπεκιάρη, θα το περιγράψει με την ίδια απλότητα που το παρουσιάζει: Δουλεύοντας αυτά τα σχέδια της πόλης μας, περπάτησα σε κάθε στενό δρομάκι της, ανέβηκα τις σκάλες της, κοίταξα μέσα από τα ανοιχτά παράθυρα, χαιρέτησα Ναυπλιώτες κάθε εποχής που περπατούσαν δίπλα μου, μελέτησα κάθε σπίτι, κάθε στέγη, κάθε πέτρα, άκουσα τις βροντές των κανονιών, πέταξα πάνω απ’ τις ντάπιες και μύρισα το άρωμα του πεύκου που μπερδεύεται με την αλμύρα της θάλασσας.
Απλή, ευγενική, χαρούμενα προσιτή, η Κατερίνα Μπεκιάρη αφήνει την αγάπη της για την Τέχνη να ανανεώνει διαρκώς την αγάπη της για την πόλη. Δεν είναι μόνο η ιδέα των αντιγράφων και ο κόπος της πιστής αντιγραφής, είναι η προσωπική εσωτερική στάση απέναντι στη ζωή και τους ανθρώπους που διαχέει στα αντίγραφα της έκθεσης την ιδιαίτερη ευαισθησία του καλλιτέχνη. Η προσπάθεια της Κατερίνας Μπεκιάρη είναι αξιοθαύμαστη και το αποτέλεσμα εξαιρετικό. Η πρωτοβουλία του Προοδευτικού Συλλόγου Ναυπλίου «Παλαμήδης» να στηρίξει την έκθεση, παρ’ ότι αποτελεί τη λογική συνέχεια σειράς αξιόλογων πρωτοβουλιών στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης του Ναυπλίου, είναι εντούτοις σημαντική και για έναν ακόμη λόγο: ενισχύει τη διάθεση των πολιτών να γνωρίσουν έργα για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή, γνωρίζοντας ταυτόχρονα ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 5 Μαΐου 2019 στο Βουλευτικό του Ναυπλίου και αξίζει να την επισκεφθείτε από 11.00-13.00 και από 19.00-21.00 καθημερινά.
(Γ. Κόνδης)